Läpilyönti: lasten toiminta

17.12.2021

Pesisliikkari oli seuralle aivan uutta toimintaa.
Pesiskoulun turnauspäivät olivat onnistuneita tapahtumia.
Lyöntitalkoiden tulostaulusta muodostui komea!

Kumurin kesän läpilyönneiksi kelpaavat yhtä lailla lasten pesiskoulu, uusi toiminta pesisliikkari sekä upea helatorstain Lyöntitalkoot -tapahtuma.

Usein tie pesisjoukkueeseen kulkee pesiskoulun kautta. Sastamalan Kumuri on joka vuosi järjestänyt pesiskoulua, ja tänä kesänä se järjestettiin uudella tavalla. Uudella konseptilla mentiin kesäkuun alussa. Kenttiä oli kolme: Häijää, Kiikka ja Varelius ja ajankohtana päiväsaika koululaisten kahtena ensimmäisenä kesälomaviikkona. Pesiskoulu oli suunnattu 8-12 vuotiaille (2009-2013 syntyneet).

Pesiskoulussa oli uutta myös kaksi turnauspäivää sunnuntaisin pesiskouluviikkojen päätteeksi. Varilan kentällä nähtiin useampikin upea läpilyönti, koppi tai juoksu, kun pesiskoulun osallistujat kohtasivat toisiaan. Tässä ensimmäisestä turnauksesta lyhyesti: https://sastamalankumuri.sporttisaitti.com/?x118281=288483

Pesiskoulu kolmella kentällä kokosi yhteensä 51 harrastajaa. Pesiskoulusta koottiin F-ikäisten joukkue, joka pelasi loppukesän pienpesis- eli ns. Junnusuperturnauksissa.

Seura toimi myös ensi kertaa työnantajan roolissa, kun se palkkasi historiansa ensimmäiset työntekijät pesiskouluun ohjaajiksi. OP:n kesäduunin avulla työkokemusta kartuttivat Akseli Halme ja Arttu Kunnari.

Pesisliikkari oli 4–7- vuotiaille lapsille suunnattu ”pesäpallon esikoulu”. Pesisliikkarissa harjoiteltiin erilaisten pelien ja leikkien kautta motorisia taitoja, joita pesäpallossa tarvitaan. Se oli myös tutustumista pesisvälineisiin. Tai tarkemmin toiminta kyllä tapahtui pääosin pehmovälinein. Mutta kyllä loppukesällä jo räpyläkin osattiin asettaa käteen. Liikkarilaiset kokoontuivat Vareliuksen kentällä tiistaisin kymmenen kertaa. Pesisliikkari kokosi 15 osallistujaa. Liikkaria ohjasivat Teemu Kulonpää, Joonas Hirvikorpi, Saara Peurala ja Leevi Heikkilä sekä lukuisa joukko apuvoimia.

Läpimurtona koronahässäkästä toimi ehdottomasti helatorstaina järjestetty Lyöntitalkoot -tapahtuma. Kumuri kutsui kaikenikäiset pesäpallosta kiinnostuneet tutustumaan lajiin. Tavoite oli saada kokoon 1000 lyöntiä neljän tunnin aikana, mutta tulos tuplattiin, kun innostus vei osallistujat mennessään. Lyöntien määräksi kirjattiin peräti 2080. Tilaisuus hoiti tehtävänsä, sillä useampikin lapsi löysi tiensä seuran toimintoihin pesiskouluun tai jopa joukkueisiin saakka.

Lisää Lyöntitalkoista: https://sastamalankumuri.sporttisaitti.com/?x118281=286166

Ensi kesänä toteutetaan pesiskoulu ja pesisliikkari vuorenvarmasti. Lyöntitalkoot on jo suunniteltu - toteutuspäivä on 17.5. ja mikäs sen otollisempi päivä, sillä onhan se Mailan päivä!