Avajaiset olivat täyskymppi!

23.7.2022

Pesäpallokentästä nautiittin niin katsellen kuin syöden. 150 ensimmäistä osallistujaa sai palan pesiskenttäkakusta.
Avajaiset houkuttelivat kentän laitamille hienosti väkeä.
Kaksi Hakkaraista: Herra Sastamalasta ja Senja Kumurista!
Kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Antti Lepistö pääsi lyömään lukkari Luukas Laanisen syötöistä.
Tiukka pelitilanne, kun kotiin syöksyvät niin etenijä Toivo Ojala kuin lukkari Kalle Hanhijärvi.

Hieno kesäsää, upeat puitteet ja erinomainen tilaisuus, näin kuvasi eräs innokas katsoja Varilan kentän avajaisia.

Noin 250 uteliasta pesäpallon ystävää saapui ihastelemaan Sastamalan Varilan uutta hiekkatekonurmea. Upeat uudet parkkitilat alkoivat täyttyä jo hyvissä ajoin ennen puolta päivää. Ilkka Nykäsen supliikit ja rento taustamusiikki saattelivat myös kävellen tai pyörin kentälle saapunutta katsojaryhmää. Varilan hiekkatekonurmikentän avajaiset käynnistyivät kakkukahvilla, jota oli tarjolla 150 ensimmäiselle. Kakut löysivät tiensä suihin alle puolessa tunnissa.

Ennen virallista osuutta tilaisuudessa huomioitiin pitkän linja puuhamies Mauno Soro, joka on ollut monessa kentän ympäristön muutoksessa moottorina. Hänen kunniakseen kentän varuste- ja toimitsijakopit nimettiinkin Ylä- ja Ala-Manuksi.

Varsinainen seremonia käynnistyi, kun kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Antti Lepistö, joka sai muistella omaa nuoruuttaan Varilan kentän laidalla kasvaneena ja ihaili samalla kentän uutta ulkomuotoa. Kumurin tervehdyksen piti seuran puheenjohtaja Sami Ristimäki, joka kiitti niin kaupunkia kuin lukuisia talkoolaisia, jotka ovat luoneet Kumuri perheen yhteisöllisyyttä viime kuukausien kenttäprosessissa.

Herra Hakkaraisen saapuessa kentälle saksityynyn kera, päästiin virallisessa osuudessa luonnollisesti nauhan leikkaukseen, jonka suoritti liikuntapaikkamestari Jari Aho. Kentän avauslyönnit iski Antti Lepistö Kumurin nuoren lukkarin Luukas Laanisen syötöistä. Tämän jälkeen pääsivät päivän tähdet esille, sillä Sastamala all stars kohtasi Kumuri all starsin joukkueen.

Avajaispäivän odotetussa ottelussa Kumuri ei antanut Sastamalan joukkueelle mahdollisuutta voittoon. Vaikka Sastamalan joukkueessa mm. Ulla Pyymäki leipoi hyvin tilanteita, suunnistajalupaus Elli Punto löysi pesät hienosti ilman kompassia, lentopalloilijat Olli Kunnari, Mikko Esko ja Eetu Pennanen iskivät kovasti, oli joukkueen taivuttava juoksuin 7-2 Kumurin eri joukkueista kootulle ryhmälle.

Katsojat huomasivat varmasti, että talikon sijasta maajussi Kalle Hanhijärvelle sopi paikka lautasen äärellä räpylän kera. Maajussi ihastutti morsiamensa lisäksi monet muutkin ja nappasi joukkueensa parhaan pelaajan palkinnon. Kumurin joukkueen parhaana palkittiin D-tyttöjoukkueessa pelaava Siiri Kanerva.

Katsojat saivat ihastella pelin ohella upeita puitteita. Katsomo-olot ovat parantuneet viime kesästä huomattavasti. Bajamaja helpottaa hädän alaista. Kioskin palvelutaso on noussut selkeästi. Ja seuraväki on varsin mielissään uusista Ylä- ja Ala-Manu rakennuksista. Pelin jälkeen lukuisat innokkaat jäivät vielä lyömään uusiin lyöntiverkkoihin.

Juhlapäivä päättyi E-poikien sarjapeliin Sastamalan Kumuri-Ikaalisten Tarmo. Kotijoukkue vei pelin selvästi 2-0 (12-3, 6-1). Kumurin palkitut juhlaottelussa olivat Petrus Joensuu ja Tuomas Laaninen. Ottelun tilastot tarkemmin täällä.