Kumuri suunnitteli tulevaa isolla porukalla

31.10.2022

Seinätaululle koottiin ahkeraan erilaisia ajatuksia Kumurin kaudesta 2023.
Kenttäolosuhteiden kehittäminen koettiin todella tärkeäksi.

Joka syksy Kumuri on viettänyt ns. Tulevaisuuspäivää ja pohtinut tulevaa tai jopa tulevia kausia. Tällä kertaa konseptia hieman muokattiin ja paikalle saatiin peräti 30 kumurilaista jakamaan ajatuksia.

Kesä 2022 oli Kumurin tekijöillä todella mieluinen ja samalla raskas. Uusi kenttä oli ehdottomasti kesän kovin juttu, mutta samalla se ja sen kautta syntynyt toiminta sitoi paljon aikaresursseja. Siksi olikin aika kiittää toimijoita. Kumurilaiset kokoontuivat sunnuntaina kiitoksen muodossa Vareliuksen koululle nauttimaan ateriaa ja samalla katsomaan ensi kesään.

Aluksi kehuttiin itseään. Kuka muu sen tekisi. Jo talvinen kynttiläkenttä oli upea ja näyttävä ponnistus seuralta, mutta ennen kaikkea Varilan uuden kentän avajaiset ja E-ikäisten Itä-Länsi tapahtuma olivat monen mielestä kauden kohokohtia. Pesiksen painoarvo on noussut kentän ja tapahtumien kautta. Perustoimintakin sai paljon kiitosta kuten kioski, vetäjät, tuomarit ja naapurin Erkkikin.

Päivän keskiössä oli kuitenkin kauden 2023 ideoiminen. Kolme teemaa: kenttäolosuhteet, tapahtumat ja näytösottelu – näistä porukka työsti ajatuksia ensi kesäksi.

Selvästi eniten ajatuksia tuli kenttäolosuhteiden saattamisesta ajan tasalle. Uusi kenttä on jo jonkinlainen kohtaamispaikka, mutta vaatisi selvästi ajanmukaiset puku- ja wc-tilat. Koska tämä ei ole lähivuosina realistista, porukan merkittävät uudistusvaateet ensi kaudelle olivat katokselliset vaihtopenkit, katsomoita lisää ja bajamajoja lisää.

Edellisten lisäksi kentälle toivotaan mm. parkkialueen laajennusta, ilmoitustaulua, kioskiterassia sekä tuoleja ja pöytiä lisää, lapsille leikkitilaa, äänentoistolaitteet, ”Manun” maalaamista ja mainosmyyntiä aitaan.

Kiinnostavin idea kesän tapahtumiin oli ”ison pesisottelun” tuominen Sastamalaan. Koska edellinen olosuhdelista on vielä vajaa, Superpesiksen sarjapelille ei vielä ole realiteetteja. Seuralla syntyi selkeä halu järjestää ns. Superlauantai, jossa esimerkiksi Manse PP tuo jonkin harjoituspelin Varilan kentälle. Ajankohdaksi valikoitu jo vappuviikonloppu, sillä samalla Kumuri järjestäisi koko perheen hulinapäivät pesiksen osalta. Tämä vappurieha sai niin paljon kannatusta, että sen selvitystyöt alkoivat saman tien.

Kumurin tulevaisuutta pohtinut porukka haluaa ensi kesälle myös retken Superpesisotteluun. Tämän kesän avajaisten tapainen julkkisottelu oli pidetty ja samanlaiselle saattaa olla tilausta ensi kesänäkin. Se voidaan jopa yhdistää 24 tunnin pelaamiseen, sillä termi ”Luvalliset yöjuoksut” vilahti myös seinätaulussa. Eikä tämä ollut ainoa ufoidea, sillä myös baseball/softball kokeilu tai jopa pesiksen maaottelu ovat kumurilaisten haaveissa.

Unelmia pitää olla. Ilman niitä ei olisi uutta kenttääkään Varilaan tullut. Seuraavat viikot kertovat sen, miten sanat muuttuvat teoiksi.