Viisivuotias Kumuri

5.9.2023

Ladyt 2018 olivat hyvin merkittävässä roolissa, kun Sastamala sai oman pesäpalloseuran.
Meillä kaikilla oli niin mukavaa... Varilan kentän avajaiset olivat näyttävät heinäkuussa 2022.
Seuran tämän kesän pienimmät pelaajat eli F-pojat.
Kaksi merkittävää asiaa samassa kuvassa pesiskoululaisten kanssa eli pesisauto ja Manu.

Tänään voi jokainen kumurilainen taputtaa itseään olalle ja onnitella itseään - Kumuri on viisivuotias.

Tasan viisi vuotta sitten eli 5.9.2018 hotelli Ellivuorella perustettiin pesäpalloseura Sastamalan Kumuri. Tuolloin oli kesällä käynnistetty aktiivinen pesiskoulu- ja Lady-Pesistoiminta. Puulaaki pyöri jo ennestään. Syntyi kuitenkin halua nostaa pesäpallo takaisin jaloilleen ja tehdä se mahdolliseksi yhä useammalle omassa seurassa.

Kun tänään nauttii viisivuotiskahvia, voi todeta, että paljon on jo näiden vuosien aikana tapahtunut. Seura on kuin mikä tahansa viisivuotias, ainakin yhtä utelias ja oppimishaluinen.

Tänä kesänä seurassa on pelannut pienpesistä F-pojat ja F-tytöt, aluesarjassa E-tytöt, E-pojat, D-pojat ja C-tytöt. Aikuisten puolella sarjassa pelaa kaksi naisten joukkuetta eli maakuntasarja ja aluesarja sekä miehillä on joukkue aluesarjassa. Ladyt pelaavat lisäksi Pirkanmaan Lady-sarjaa. Kumuri näkyy kentillä siis kymmenen joukkueen voimin!

Pesiskoulu ja Lady-pesis ovat saaneet seurakseen pesisliikkarin alle kouluikäisille lapsille sekä pesisautotoiminnan myötä perhepesiksen kylille. Tämän kesän uutuustoiminta pesisauto on tavoittanut kesän aikana jo yli 3000 henkilöä. Ja puulaaki jatkaa yhtä vireänä kuin alkuaikoina.

Olosuhteissa on tapahtunut merkittävä muutos, kun Varilan pesäpallopyhättö sai viime vuoden heinäkuussa hiekkatekonurmipinnan. Tämä mahdollisti heti eteläisen alueen E-ikäisten Itä-Länsi tapahtuman järjestämisen. Tänä keväänä kenttää kehuivat jo Superpesiksen joukkueetkin naisten näytösottelun myötä. Tänä kesänä on Varilassa pelattu pitkän tauon jälkeen koulupesisturnauskin. Ja jopa aussit kävivät kentällä pelaamassa.

Kentän kehittämisessä on Sastamalan kaupungin lisäksi ollut valtava merkitys useilla talkoohenkilöillä ja heille lämmin ja suuri kiitos. Kenttä on saanut kehuja vierailijoilta niin pinnan kuin upean ympäristön kehittämisen myötä.

Toiminnassa on joka vuosi ollut mukana yli sata harrastajaa, vaikka koronakin on jarrua painanut. Nyt Kumuriperheen lisenssimäärä on 157 ja siihen päälle puulaakin pelaajat ja pesisautotoiminnan kautta kyläkentillä liikkuvat harrastajat.

Toiminta ei olisi mahdollista ilman ”kylähulluja”, jotka illasta toiseen uurastavat paikkakunnan lasten puolesta. Vetäjät, joukkueenjohtajat, hallituksen jäsenet, lasten vanhemmat ja muut talkoolaiset mahdollistavat kaiken tämän. He ovat kaiken toiminnan sielu ja sydän.

Kansallispeli voi Sastamalassa tällä hetkellä paremmin kuin vuosikymmeniin. Saamme jokainen olla siitä yhdessä ylpeitä.

Kiitos Kumurilaiset!