Kumurin pesisauto oli menestys

18.10.2023

Pesisauto liikkui huhtikuun loppupuolella syyskuun puoliväliin ympäri Sastamalaa.
Keväällä vierailujen kohteena olivat kaikki peruskoulut ja päiväkodit.
Suodenniemellä pesisautotoiminta oli erittäin mukaansa tempaavaa.

Sastamalan Kumurin pesisautotoiminta ylitti seuran asettamat tavoitteet reilusti. Pesisauto kontaktoi ja liikutti peräti 4700 henkilöä kesän aikana.

Pesisautotoiminta käynnistyi huhtikuun loppupuolella ja jatkui syyskuun puoliväliin. Pesisautoa varattiin hyvin aktiivisesti sekä kouluihin että päiväkoteihin niin keväällä kuin syksyllä. Pesisauto kurvasi jokaisen Sastamalan peruskoulun ja päiväkodin pihaan. Kevätkaudella varauskalenteriin ei jäänyt yhtään tyhjää päivää.

Iltatoiminnat otettiin vastaan ilomielellä varsinkin Suodenniemellä ja Kiikoisissa. Pesiskoulut ja aikuisten harrastepesisryhmät eivät aivan yltäneet odotettuihin ryhmäkokoihin, mutta kylille viety matalan kynnyksen pesis oli kuitenkin selkeästi odotettua.

Hyvin onnistuneen hankkeen tärkeitä menestystekijöitä olivat osaavat sitoutuneet ohjaajat. Yhteistyö Sastamalan kaupungin, koulujen ja päiväkotien kanssa oli sujuvaa. Monipuoliset välinehankinnat mahdollistivat niin lasten kuin aikuisten toiminnan. Yhteistyökumppanit olivat innostuneina tukemassa uudenlaista matalan kynnyksen toimintaa.

Palaute asiakkailta oli myönteistä.

- Pesisauton käynti koululla oli ehjä kokonaisuus, joka tupsahti virkistämään kouluarkea. Ohjaajat olivat suunnitelleet toteutuksen selkeäksi ja luokan opettajan oli siksi helppo omaksua hänelle varattu tehtävä toiminnan avustajana. Toiminta innosti lapsia, kuvaili erään koulun edustaja autovierailua.

Palaute perheiltä iltatoiminnoista sai vuolaasti kehuja kuten tämä esimerkki kertoo:

- Lapsi viihtyi ja tykkäsi harrastuksesta, ja lähti sinne joka kerta mielellään. Se varmasti kertoo paljon ja kaiken oleellisen! Viestintä aikuisille Whatsappissa oli asiallista ja ystävällistä sekä aina ajankohtaista. Tykkäsin siis tosi paljon teidän tavasta toteuttaa tätä.

- Seura on analysoinut toimintaa tarkasti ja petrattavaakin on löytynyt. Osa kenttien valinnoista olivat tällä kertaa huteja, kun kävijöitä ei löytynyt tarpeeksi. Viesti pesisautotoiminnasta ei mennyt perille, ilmeisesti lapsille jaetut esitteet eivät saavuttaneet vanhempia. Tyky-toimintaa ei ehditty riittävästi markkinoida, luettelee seuran puheenjohtaja Sami Ristimäki kehityskohteita.

Pesiskärpäsen pureman kautta Kumuriin syntyy nyt uudet ryhmät eli F-pojat ja D-tytöt. Myös seura on hankkeen kautta verkostoitunut laajemmin ja seuran näkyvyys on kasvanut.

Toiminta jatkuu ensi kesänä yhtä vahvalla volyymilla. Myös Huittinen saa osakseen pesisauton vierailuja.

koulukäynnit2836
päiväkotikäynnit589