Läpilyönti: Hiekkatekonurmikenttä

22.12.2021

Nykyinen hiekkakentän kotipesä saattoi välillä muistuttaa hiekkadyynejä.
Pääättäjät ottivat Kumurin viestin tosissaan, kuuntelivat ja kyselivät seuran toiminnasta ja kentän tilanteesta elokuussa.
Myös Kumurin E-pojat saavat ensi kesänä pelata paremmissa olosuhteissa Varilassa hiekkatekonurmen myötä.

Kumurin toiminnan tulevaisuuden kannalta merkittävin ratkaisu tehtiin 13.12. Tällöin Sastamalan kaupunginvaltuuston tekemä myönteinen päätös takaa ensi vuodeksi uudet loistavat pelipuitteet hiekkatekonurmikentän myötä.

Kumurin sivulla koottiin syksyn aikana perusfaktat ja perustelut kentälle varsin perusteellisesti: https://sastamalankumuri.sporttisaitti.com/?x118281=323852

Hiekkatekonurmikenttähanke on ollut useamman vuoden projekti. Ensimmäinen askel otettiin vuoden 2019 puolella, kun kenttähanke esiteltiin liikuntapuolen henkilöstölle ja ideointi alkoi toden teolla. Varilan kenttähanke nousikin heti merkittävimpien liikuntapaikkainvestointien listalle.

Loppukesällä 2020 Kumuri oli ahkera ja kokosi yli 500 henkilön nimet adressiin hiekkatekonurmikentän puolesta. Kahden viikon aherrus herätti huomiota ja kentästä kohistiin jo melkoisesti. Valitettavasti korona vei mahdollisuudet kaikilta hieman suuremmilta investoinneilta.

Tänä vuonna kentän eteen tehtiin vielä enemmän töitä. E-poikien viimeinen sarjapeli elokuussa kokosi ison joukon valtuutettuja ja virkamiehiä kentälle teemaan tutustumaan. Liikuntapaikkaesityksessä pesiskenttä ei kuitenkaan saanut sille kuuluvaa asemaa, vaan vasta lautakunnan asiantunteva ote nosti sen jo ensi vuoden toimenpidelistalle. Tämän jälkeen kaupungin päätöksentekoratas teki työtään ja kenttähanke siunattiin valtuuston kokouksessa.

Mitä siten on luvassa? Toukokuussa 2022 kentällä alkaa muutosprosessi, jonka myötä Varilaan on tulossa uusi hiekkatekonurmikenttä. Kentässä on naisten kentän, miesten kentän, juniorikentän sekä kahden tenavakentän viivat. Kenttäalue tullaan aitaamaan ja parkkialuetta laajentamaan. Tulossa on myös kaksi siirtokatsomoa. Muista kehittämistoimista laaditaan vielä suunnitelmia. Tarkkaa ajankohtaa siihen, milloin ensimmäiset pelit uudella kentällä pelataan, ei ole vielä tiedossa.

Kumuri kiittää kaikkia kenttähankkeessa mukana olleita sekä erityisesti kaupunginvaltuustoa mitä parhaimmasta joululahjasta!

Liitteet