Pesisautokausi 2023

Kotipesät Sastamalassa  – Pesis aktivoi kylät ja koulut

Sastamalan Kumuri toteuttaa Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratuen tukemana hankkeen, jonka tarkoituksena on Sastamalan kylien asukkaiden, koulujen oppilaiden ja päiväkotilasten liikuttaminen sekä liikunnallisuuden aktivoiminen pesisautotoiminnan avulla. Välineenä liikuttamisessa toimii pesisauto, josta löytyvät tarvittavat pesisvälineet sekä päiväkoti- ja koulupäiviin sopivat monipuolisuusvälineet ja ennen kaikkea koulutetut ohjaajat ohjaamaan toimintaa. Pesisautotoimintaan palkataan kaksi pääohjaajaa sekä 3-4 apuohjaajaa.

Hankkeella Sastamalan Kumuri pyrkii vastaamaan kahteen haasteeseen:

• Palvelujen tuottaminen kylillä, lähellä asukkaita ja koko perheen toimintana
  • Koulupäivien aktivoiminen

Pesisauto kiertää 24.4.-15.9. Sastamalan kylillä kotipesästä toiseen tarjoten monipuolista pesistoimintaa osallistujille. Pesisautotoiminta tuo Sastamalaan elinvoimaisuutta tuottamalla palveluja lähelle asukkaita. Hanke keskittyy lasten, nuorten sekä perheiden yhteisöllisyyden aktivoimiseen lisäämällä hyvinvointia liikunnan kautta.

Huhti-, touko- ja elokuun aikana pesisautotoimintaa voi varata koulujen ja päiväkotien liikunnallistamiseen (liikuntatunnit, liikuntapäivät, liikuntavälitunnit, iltapäiväkerhot tms.). Kesäaikaan päivisin pesisautotoiminta järjestää pesiskouluja, iltaisin pesiskouluja, perhepesistä tai lady-pesistä. Pesisautoa voi varata myös Tyhy-toimintaan sekä yksityistilaisuuksiin.

Kesän 2023 iltatoiminnan käytännön lukujärjestys on seuraava:

maanantai

19.00-20.30
STORMI

tilausten mukaan

Pesisautotoiminta iltatoiminta käynnistyy maanantaina 8.5.2023. Maanantaina toimintaa viedään Häijäälle ja tiistaina Kiikoisiin. Keskiviikkona perhepesistä tuodaan Suodenniemelle ja Karkkuun, torstaina puolestaan Kiikkaan ja Stormiin.

Pesisauton mukana kentälle saapuvat ohjaajat sekä kaikki tarvittavat välineet.

Ilmoittautuminen yllä mainittuihin ryhmiin tapahtuu täällä

PESISKOULU

Kenelle?

• Pesiskoulu on suunnattu kaikille 7-13 -vuotiaille tytöille ja pojille.

• Häijäällä koulun kentällä maanantaisin 8.5.-11.9. klo 16.30-18.00
  • Kiikoisissa Toukolan koulun kentällä tiistaisin 9.5.-12.9. klo 16.30-18.00

Mitä maksaa?

• Osallistumismaksu pesiskouluun on 40 euroa sisältäen seuran jäsenmaksun, ohjatut harjoitukset, välineiden käytön ja pelitapahtuman 1.7. Varilassa.
  • Lisäksi jokainen ostaa itselleen vakuutuksellisen pesispassin 11 euroa. Osallistujia ei ole vakuutettu Kumurin toimesta.

LADY-PESIS

Kenelle?

• Naisille suunnattu Lady-Pesis on tarkoitettu kaikille vähintään 16-vuotialle naisille. Se on ohjattua kuntoliikuntaa. Aiempaa osaamista ei vaadita, vaan iloinen asenne ja innostus riittävät. Lady-Pesis on pesäpallotaitojen harjoittamista ja pelaamista harrastepesissäännöin.

• Varilan pesiskentällä maanantaisin 8.5.-11.9. klo 18.00-19.30
  • Häijäällä koulun kentällä maanantaisin 8.5.-11.9. klo 18.00-19.30 - MUUTETTU SEKAHÖNTSÄPESIS RYHMÄKSI
  • Kiikoisissa Toukolan koulun kentällä tiistaisin 9.5.-12.9. klo 18.00-19.30 - MUUTETTU PESISLIIKKARI RYHMÄKSI

PERHEPESIS

Kenelle?

• Perhepesis on todella matalan kynnyksen toimintaa ja suunnattu kaikille 5-99 -vuotiaille eli mukaan voivat tulla niin vanhemmat kuin isovanhemmat lapsiensa kera. Pääpaino on kyläkentillä pelaamisessa.

• Suodenniemen urheilukentällä keskiviikkoisin 10.5.-13.9. klo 17.00-18.30
  • Kiikassa Äetsän koulun kentällä torstaisin 11.5.-14.9. klo 17.00-18.30
  • Stormin koulun kentällä torstaisin 11.5.-14.9. klo 19.00-20.30

Mitä maksaa?

• Osallistumismaksu perhepesikseen on 40 euroa perheeltä sisältäen ohjatut harjoitukset, välineiden käytön ja pelitapahtuman 1.7. Varilassa.
  • Lisäksi jokainen lapsiosallistuja ostaa itselleen pesispassin 11 euroa, aikuisosallistuja harrastepassin 10 euroa (tai vakuutuksellisena 44 euroa). Osallistujia ei ole vakuutettu järjestäjien toimesta

Ota koppi ja lähde sinäkin pesisautotoiminnan mukaan!

Hankkeen toteuttaja on pesäpalloseura Sastamalan Kumuri ry. Hanke toteutetaan aluksi Sastamalassa ja toisena vuotena laajeten myös Huittisiin ja Punkalaitumelle. Pesisautotoiminnan alueellinen toteutus tapahtuu yhteistyössä paikallisten toimijoiden (esim. kunnat, liikuntaseurat ja kyläyhteisöt) kanssa. Hankkeen onnistumisen mahdollistaa myös paikallisten yhteistyökumppanien tuki.

Lisätietoja:

Sami Ristimäki